Word surf fit


Ben je van plan om aan een surfcursus of surfvakantie te beginnen? Voor ultiem succes is het een goed idee om je lichaam een beetje voor te bereiden. Surf training! Ik krijg vaak leerlingen die de tweede dag doodgaan van de spierpijn en geen zin meer hebben in het gevecht met de golven. Je gebruikt spieren waarvan je niet eens dat je ze had.

Bovenlichaam

bosu-pushup

Surfen betekent heel veel peddelen, maar ook duckdiven en jezelf met een push-up op je voeten zien te krijgen. Wil je voorkomen dat je armen als spaghetti aanvoelen, dan is het goed om wat kracht in die schouders en armen te pompen. Het goede oude opdrukken is daar een goede oefening voor. Wat ik doe om tegelijkertijd aan m’n balans te werken is opdrukken op een omgekeerde bosu. Als je eenmaal hebt geleerd hoe een pop-up moet, dan kun je deze ook oefenen. Door dit te doen zul je de beweging opslaan in je spiergeheugen dus wordt het wat makkelijker als je dit daadwerkelijk in het water probeert.

Onderlichaam

squats lunges

Minstens net zo belangrijk: je benen. Tijdens het surfen gebruik je constant je beenspieren om vaart te maken, te draaien en om in balans op het board te blijven staan. Train je benen met squats en lunges. Maak het jezelf moeilijker door gewichten vast te houden. Bij de squat kan dat met een stang in je nek, bij de lunges met twee gewichten in je handen. Ook hierbij gebruik ik een omgekeerde bosu om op te squaten om tegelijkertijd aan mijn balans te werken.

Balans

yoga

Zoals gezegd, surfen vergt veel balans van je lichaam. Zorg dat je core sterk is, dat is je ‘middenlichaam’. Yoga is een uitstekende manier om daaraan te werken. Veel van de yoga oefeningen zijn op core en balans gericht.

Stretchen

Stretch_1827718b

Ik weet dat yoga goed is en ik raar het iedere surfer aan, maar stiekem heb ik het zelf nooit zo leuk gevonden. Ik ervaar teveel stress om te ontspannen en ga daardoor dus totaal mijn doel voorbij. Ik heb nu mijn plezier in stretchen gevonden. Na elke work-out in de sportschool neem ik een half uur de tijd om te stretchen, ultiem ontspannend en verslavend. Surfen kan een aanslag op je lichaam zijn, maar met een flexibel lichaam kun je veel letsel voorkomen. Bovendien krijg je meer controle over je lichaam en meer balans. Wees er ook op voorbereid dat je tijdens de warm-up in je lessen ook veel zult stretchen.

Uithoudingsvermogen

Ga rennen, zwemmen, fietsen, alles wat je kan doen om uithoudingsvermogen te krijgen. Je krijgt het te verduren in het water en als je niet uitgeput wil opgeven is het verstandig om wat uithoudingsvermogen op te bouwen.

 

Share This:

Related Post

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *